Veelgestelde vragen
Algemeen
Heb ik een verwijzing nodig om een afspraak te maken?
Een verwijzing van de huisarts is niet nodig. Als er bijzonderheden zijn neem ik – na overleg en jouw toestemming – contact op met een behandelend arts.
Wordt osteopathie vergoed door de zorgverzekeraar?
Osteopathie wordt door vrijwel alle zorgverzekeraars (deels) vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Je hebt hierdoor niet te maken aanspraak op uw eigen risico.
Alleen behandelingen van een geregistreerd osteopaat komen in aanmerking voor vergoeding. Stein Osteopathie staat zowel geregistreerd bij de Nederlandse Vereniging voor Osteopathie (NVO) als bij het Nederlands Register voor Osteopathie (NRO).
Praktijkreglement
Hoe kan ik een afspraak maken?
Een afspraak is direct te plannen via:
Of stuur een mail naar info@stein-osteopathie.nl.
Daarnaast ben ik telefonisch bereikbaar via 06-21837731.
Houd er echter rekening mee dat ik tijdens behandelingen de telefoon niet opneem.
Als je een bericht achterlaat met je naam en telefoonnummer neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.
Moet ik mij melden bij binnenkomst in de praktijk?
Melden bij binnenkomst is niet nodig, je mag plaats nemen. Neemt gerust een kopje koffie of thee. Het is gratis.
Wat moet ik meenemen?
Bij een eerste afspraak wil ik je vragen een legitimatiebewijs en een handdoek mee te nemen. Bij elke vervolgafspraak is alleen een handdoek voldoende.
Welke kleding heb ik aan tijdens een onderzoek?
De voorkeur gaat uit naar onderzoek en behandeling in ondergoed.
Mocht je je daar niet prettig bij voelen mag er uiteraard meer kleding worden aangehouden! Een sportbroekje is dan een idee om mee te nemen.
Diagnose en behandelplan
Ik vind het belangrijk dat je je op je gemak voelt, dat er ruimte en tijd is om je verhaal te kunnen vertellen en dat er geluisterd wordt. Naar aanleiding van het intakegesprek en het onderzoek wat daarop volgt zal met ik met je bespreken wat eventuele bevindingen zijn en wat er mogelijk is wat betreft behandeling om te komen tot verbetering van klachten.
Betalen
In de praktijk is een pinautomaat aanwezig waarmee je kunt betalen.
De factuur wordt per mail verzonden. Deze kun je, afhankelijk van je aanvullende zorgverzekering, indienen bij de zorgverzekeraar.
Ik zou een klacht willen melden, hoe werkt dat?
Stein Osteopathie is aangemeld bij de klachtenregeling van het Nederlands Register voor Osteopathie, de NRO. Zie voor meer informatie www.nro.nl
Behandeling
Welke kleding heb ik aan tijdens een onderzoek?
Een onderzoek wordt het best uitgevoerd zonder bovenkleding aan.
Reden hiervoor is dat het nodig is dat ik goed moet kunnen waarnemen of er bijzonderheden zijn. Denk hierbij aan je eigen (voorkeurs)houding, spierspanningen, littekens etc.
Wat kan ik verwachten na een behandeling?
Na behandeling kan het voorkomen dat je kortdurend een toename ervaart van klachten. Enige vermoeidheid en soms ook een licht gevoel in het hoofd kunnen optreden. Echter deze verschijnselen zullen snel weer afnemen.
Hoeveel behandelingen heb ik nodig?
Over het algemeen mag je verwachten dat na 3 à 4 behandelingen duidelijk positieve veranderingen optreden. Op moment dat klachten al langdurig aanwezig zijn en er sprake is van meer complexe problematiek kan het langer duren voordat gewenste verbetering optreedt
Hoeveel tijd zit er tussen behandelingen?
De tijd tussen behandelingen kan variëren. Osteopathie zorgt ervoor dat het zelf herstellend vermogen van je lichaam wordt geoptimaliseerd. Afhankelijk van de factoren die meespelen bij de klachten zal het beïnvloeden van je vermogen tot herstel tijd vergen. Sommige mensen hebben hierbij eerder of vaker ondersteuning nodig.
Gemiddeld kan worden gesteld dat de tijd tussen behandelingen tussen 2-6 weken ligt.
Op het moment dat klachten onder controle zijn kan het soms wenselijk zijn om preventief te blijven behandelen. In overleg bekijken we dan hoe vaak het nodig is om te komen.
Hoe zeg ik een afspraak af?
Het kan natuurlijk gebeuren dat je een afspraak moet afzeggen. Doe dat dan minimaal 24 uur van tevoren. Een afspraak afzeggen kun je telefonisch doen of via de mail. Zeg je de afspraak minder dan 24 uur van tevoren af, dan breng ik je de kosten in rekening.